niedziela, 11 stycznia 2009

1 Zajęcia matematyczno-przyrodnicze

09.01.2009
Dnia: 09.01.2009 odbyły się Nasze 1 zajęcia matematyczno-przyrodnicze
Dzisiejszym głównym tematem naszego spotkania, było wykrywanie skrobi w różnych produktach.
Przebieg zajęć:
Na samym początku P. Justyna przedstawiła nam przepisy BHP. Wykonywaliśmy różne doświadczenia przy, których świetnie się bawiliśmy.

Tematem pierwszego doświadczenia było: Zbadanie właściwości fizycznych skrobi. No ale co to właściwie jest skrobia? Okazało się że skrobia to nic innego jak mąka ziemniaczana. Następnie badaliśmy właściwości fizyczne, ale co to jest ? to:
*zapach,

*barwa,
* stan skupienia,

*smak itp.

Jednak zanim zapisaliśmy wniosek badaliśmy czym właściwie jest skrobia. Smakowaliśmy ją,dotykaliśmy, wąchaliśmy.
Obserwacje: że jest to: substancja podobną do cukru pudru, bez wonna, sypka, koloru białego i o stanie skupienia stałym. Po obserwacjach wycią
gnęliśmy wnioski.:)

Doświadczenie 1
Zbadaj właściwości skr
obi.

Temat: "Badanie właściwości fizycznych skrobi"
Obserwacje: substancja podobna do cukru pudr
u, sypka, bez smaku, biała, stan skupienia stały, bez wonna


Wnioski: stan skupienia- stały
barwa - biała
zapach - bezwonna

smak - bez smaku
rozpuszczalność w wodzie (H2O) ; nie rozpuszcza się w zimnej wodzie natomiast w ciepłej wodzie rozpuszcza się bardzo dobrze co prowadzi do powstawania kleiku skrobiowego.:)

Doświadczenie 2
Celem drugiego doświadczenia było otrzymywanie kleiku skrobiowego.


Przeprowadzanie doświadczenia: Około pół łyżeczki mąki ziemniaczanej wsypaliśmy do próbówki, dolaliśmy odrobinę wody i zaczęliśmy ją podgrzewać zapalniczkom. Skrobia zaczęła się powoli rozpuszczać aż stworzyło się coś w rodzaju galaretki. Był to właśnie kleik skrobiowy.

Składniki:
Do próbówki wsyp pół łyżeczki skrobi, wlej 5cm sześciennych zimnej wody i rozmieszaj. Następnie zawartość próbówki równomiernie ogrze
waj na słabym ogniu ciągle mieszając.

Temat: "Otrzymywanie kleiku skrobiowego"
Obserwacje: W gorącej wodzie ziarna skrobi rozpuszczają się , tworząc tzw. kleik skrobiowy.
Wnioski: Zjawisko to jest nam dobrze znane z życia codziennego. W ten sposób otrzymujemy np. kisiel lub budyń.:)

Doświadczenie 3
doświadczenie polegało na wykryciu skrobi w produktach.

Oto one
*ziemniak,

*banan,

*banan suszony,
*ziarna fasoli,
*ryż,
*bułka,

*makaron oraz cukier puder.

Przeprowadzenie doświadczenia: każdy z nas wziął do swojego naczynia wszystkie te produkty i kropnął na nie dwie krople płynu Lu gola- (jodek potasu)
Dowiedzieliśmy się, że skrobia pod wpływem j
odku potasu zabarwia się na kolor ciemno granatowy. Każdy z nas próbował otrzymać kolor granatowy co było bardzo zabawne.Wykryliśmy skrobie we wszystkich produktach oprócz cukru pudru. Mieszaliśmy, dodawaliśmy wody ale niestety w tym produkcie nie udało się nam uzyskać granatowego koloru.
Problem badawczy: czy skrobia jest w nast
ępujących produktach ;
*banan,
*banan suszony,
*ziarna fasoli,

*ryż,
*ziemniaki,

*bułka,
*makaron,
*cukier puder

Hipoteza: Najprawdopodobniej wszystkie te produkty zawierają w sobie skrobie.
Na dostępne Ci produkty wlej 2 krop
le jodku potasu następnie obserwuj co dzieje się z produktami.
Obserwacje: na ciemny granat zabarwiły się produkty tkj: ziemniak, banan, banan suszony,ziarna fasoli, ryż, bułka, makaron, natomiast cukier puder zabarwił się na kolor bursztynu.

Wnioski:Produkty takie jak: ziemniak, banan, banan suszony, ziarna fasoli, ryż,bułka, makaron posiadają skrobię, natomiast cukier puder jej nie posiada.

Zajęcia minęły nam w bardzo miłej atmosferze. Było nawet bardzo wesoło , gdy zabarwił nam się paluszek na brązowo, kiedy sprawdzaliśmy kolor jodku potasu:)

Serdecznie pozdrawiamy!!:))Elitarna Piątka:))



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz