środa, 30 czerwca 2010

15 zajęcia z przedsiębiorczości

Cześć! :)
Na tych zajęciach rozmawialiśmy o etycznym zachowaniu w relacjach zawodowych.
Może zacznijmy od tego czym jest ogólnie etyka.
Etyka - dział filozofii zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych,
z których można wyprowadzać zasady moralne.

Wraz z Panią Zosią rozmawialiśmy o polityce etycznej.
Polityka etyczna - to zbiór zasad, według których prowadzimy swoją działalność. Wyrażają one naszą chęć do prowadzenia firmy w sposób odpowiadający naszym przekonaniom osobistym.

Zadania etyki zawodowej :
- regulowanie wzajemnych stosunków wewnętrznych grupy zawodowej, np. solidarność zawodowa, wzajemna pomoc, przekazywanie wiadomości i umiejętności młodszym współpracownikom wchodzącym do zawodu ;
- określenie reguł postępowania przedstawicieli zawodu w stosunku do przedmiotu działalności zawodowej, np. dbałość o maszyny i narzędzia, poszanowanie godności klienta lub pacjenta.

Rozmawialiśmy jeszcze o etyce w miejscu pracy, a także o etyce w stosunku między klientem a firmą.
Niestety nasze zajęcia dobiegły końca.Pociesza nas jednak fakt, że już po wakacjach ponownie będziemy mogli pogłębiać swoją wiedzę w dziecinie przedsiębiorczości.
Pozdrawiamy serdecznie ;)
Elitarna 5

piątek, 25 czerwca 2010

Wakacje;D!!!




Witamy Wszystkich odwiedzajacych Naszego Bloga;)
Wakacje czas zacząć!!!


Wraz z zakończeniem roku szkolnego 2009/2010 Chcielibyśmy życzyć założycielom projektu o nazwie:,, Fascynacje zaklęte w Nauce i Biznesie" , koordynatorom oraz wszystkim jego uczestnikom udanych, bezpiecznych i pełnych odpoczynku wakacji!!!


Pozdrawiamy : Elitarna 5

wtorek, 22 czerwca 2010

Kongres;D

CZEŚĆ!!!!!
Dnia 14 czerwca odbył się Kongres pt ,, Globalne ocieplenie i jego skutki’’, ale niestety bez zaproszonych gości.


Razem z Panią Anią spotkaliśmy się po lekcjach w Sali nr 12. Dziewczyny przygotowały prezentacje multimedialną, która w bardzo łatwy i ciekawy sposób przekazała Nam wszystkie cenne informacje dotyczące globalnego ocieplenia.
Najważniejsze informacje to :

A) Skutki globalnego ocieplenia:
- wzrost temperatury
- ocieplenie klimatu
- kurczenie się lodowców
- wzrost poziomu morza
- upalne lata, cieplejsze zimy
- nieregularne opady deszczu
- podmywanie linii brzegowej ( znikanie wysp z map)
- przenoszenie się wielu chorób ( cholery, tyfusu, żółtaczki)

B) Sposoby zapobiegania globalnego ocieplenia:
- recykling
- biopaliwa
- stosowanie odnawialnych źródeł energii

Dyskusja dotycząca problemu globalnego ocieplenia była bardzo ciekawa i zawzięta, każdy miał coś do powiedzenia.
Bardzo Nam się podobało. Mamy nadzieję , że będziemy jeszcze mieli okazje uczestniczyć w tego rodzaju spotkaniach.



Pozdrawiamy!!! Elitarna 5


środa, 2 czerwca 2010

14 zajęcia z przedsiębiorczości

Cześć wszystkim.
Dnia 31.05.2010 roku odbyły się kolejne zajęcia z przedsiębiorczości.

Temat zajęć był następujący: Koncepcja biznesu- zarządzanie sobą i określanie zakresu własnych obowiązków.

Na początku porozmawialiśmy o braku czasu. Doszliśmy do wniosku, że każdy ma czas jeżeli umie go sobie wygospodarować.
Razem z całą grupą i Panią Zosią wyliczyliśmy ile przeciętnie każdego dnia poświęcamy czasu na dane czynności:
- spanie 7 godzin
- szkoła 10 godzin
- nauka w domu 3 godziny
- jedzenie, mycie itp. 2 godziny
- czas wolny 2 godziny

Nasza Pani Koordynator przyniosła Nam książkę mówiącą o tym jak powinniśmy gospodarować własnym czasem. O to takie małe streszczenie :
- znajomości celów życiowych
- analiza wykorzystanie własnego czasu
- sporządzanie rozkładu zajęć
- przestrzeganie zasad skutecznego gospodarowania własnym czasem
( wyznaczanie terminów, identyfikacja ,,zjadaczy czasu’’, ochrona własnego czasu, umiejętność zlecania niektórych prac innym, umiejętność odmawiania, dbałość o ważne drobiazgi)
- unikanie odkładnia spraw na później

Każdy z Nas napisał plan dotyczący tego co będziemy robić po zajęciach z NiB-u. Kiedy zerknęliśmy na zegar to spostrzegliśmy, że już czas zbierać się do domu.

Pożegnaliśmy się i ruszyliśmy w swoją stronę.
Pozdrawiamy Elitarna 5.

12 zajęcia matematyczno-przyrodnicze

Hey.
Dnia 13.05.2010 roku odbyły się zajęcia matematyczno-przyrodnicze.


Pani Ania powiedziała Nam co będziemy robić. Dała Nam zestaw badawczo-doświadczalny z wyposażeniem laboratoryjnym i kartami pracy.
Każdy z Nas zdążył wykonać dwa doświadczenia.



Przemek wybrał sobie:
Ćwiczenie 3,
Polegało ono na zbadaniu trwałości struktury gruzełkowatej gleby.
Niezbędne elementy zestawu to: pipeta, szalka Petriego (2szt.), lupa, łopatka, pęseta.
Należało wysuszyć obydwie próbki gleby, które szybciej trzeba było pobrać.
Następnie wkroplić po ściankach jednakową ilość wody.
Na koniec przypatrzeć agregatom się za pomocą lupy i policzyć liczbę tych, które uległy rozmyciu.
Przemek stwierdził, że trwalsza strukturę posiada ziemie z pola niż z łąki.

Ćwiczenie 6
Polegało na pojemności wodnej gleb
Niezbędne elementy zestawu to : zlewka (250ml), cylinder miarowy (50ml), sączek (2szt.), lejek, łopatka.
Należało pobrać próbki różnych gleb i wysuszyć.
Odważyć 20g jednej z próbówek i przesypać na lejek z umieszczonym w nim sączkiem, a potem umieścić go w cylindrze miarowym. Przesączyć powoli 100ml wody przez próbę gleby i po ok. 30 min odczytać i zanotować ilość wody przesądzonej.
Pw= [(V1-V2)/m]*100
Pw- pojemność wodna gleby
V1- początkowa objętość wody, którą zalano próbkę gleby [ml]
V2- objętość wody zebranej w cylindrze, po przesączeniu przez glebę [ml]
m- masa suchej próbki gleby [g]
Żwir :
Pw= [(50-42):10]*100
Pw= (8:100)*100= 80
Ziemie z pola :
Pw= [(50-44,5):10]*100
Pw= (5,5:10)*100=0,55*100= 55

Edyta wybrała sobie:
Ćwiczenie 7a,
Polegało ono na określeniu odczynu pH gleby.

Potrzebne elementy zestawu: fiolka, roztwór wskaźnikowy + skala koloryzmu, łopatka. Pobraną glebę pozostawić do wysuszenie.
Próbkę z glebą wsypać do fiolki na wysokość 1cm.
Wlać roztwór wskaźnikowy tak aby po wniknięciu gleba była w nim całkowicie zanurzona.
Po 2 min porównać kolor płynu z skalą kolorymetryczną.
Wyniki:
Ziemia z pola- gleba bardzo kwaśna
Ziemia z łąki- gleba kwaśna
Żwir- gleba zasadowo

Ćwiczenie 17
Polegało na oddziaływaniu chlorku sodu na strukturę gleby.
Niezbędne elementy zestawu- zlewka (250ml, 2 szt.), bagietka, łopatka, sól kuchenna. Do dwóch zlewek należało wlać 100ml wody. Do jednej dodać 2,5g soli, a do drugiej 2,5g piasku i dokładnie wymieszać.
Następnie to każdej zlewki wsypać 30g piasku i znów dokładnie wymieszać i obserwować proces klarowania się zawiesiny w obydwu zlewkach.

Wynik: Zawartość zlewki z piaskiem klaruje się szybciej niż zawartość zlewki z solą.

Brygida wybrała sobie :

Ćwiczenie 4
Polegało na wilgotności gleby
Niezbędne elementy zestawu: łopatka, sączek.
Przebieg ćwiczenia: Z każdej próbki gleby pobierz ilość wielkością odpowiadającą wielkości piłeczki pingpongowej i każdą z nich połóż na oddzielnym sączku.
Odłóż sączki na płaskie podłoże na 10 min.
Obserwuj wielkość palm pojawiających się na sączkach, ale najpierw usuń gleby ze sączków.
Ziemia z łąki- II stopień czyli plama równa wielkości powierzchni próbki
Ziemia z pola- III stopień czyli plama o połową od próbki

Ćwiczenie 5
Polegało na zdolności filtracji gleb

Niezbędne elementy zestawu: zlewka (250ml. 2szt.), lejek, sączek (2szt.), łopatka
20g pobranej i wysuszonej gleby nanieś na lejek z umieszczonym w nim sączkiem. Pod lejkiem umieść pustą zlewkę.
Do drugiej zlewki nalej ok. 100ml wody i zalej nią próbę gleby umieszczoną w lejku ( tak aby lustro wody znajdowało się 2cm nad nią).
Zmierz czas przepływu wody przez próbę gleby.

Wyniki:
Gleba piaszczysta- 1,48 min
Gleba gliniasta- 2,42 min
Marysia wybrała sobie:

Ćwiczenie 7b
Polegało na odczynie gleby
Potrzebne elementy: fiolka, pipeta, papierki wskaźnikowe do Badań.
Wartości pH, łopatka
Pobraną próbkę gleby pozostawić do wysuszenia w przewiewnym miejscu. Próbkę gleby wsypać do fiolki na wysokość 1cm. Do fiolki wlej 3ml wody destylowanej, zamknij i wstrząsaj przez kilka minut.
Pozostaw fiolkę do momentu sklarowania się cieczy. Zanurz papierek wskaźnikowy w sklarowanej części próby, a następnie po 30 sekundach porównaj zabarwienie papierka z dołączoną skala i określ odczyn gleby.

Ćwiczenie 1
Polegało na składzie mineralny gleb
Niezbędne elementy zestawu: łopatka, szpatułka dwustronna, lupa
Wysusz próby glebowe i przenieś je na oddzielne kartki z bloku. Obserwuj pod lupą różne elementy składowe gleby rozdzielane za pomocą szpatułki.
Każdy z Nas chciał przeprowadzić jeszcze jakieś doświadczenie, ale niestety nie mieliśmy już na to czasu.

Pozdrawiamy: Elitarna 5