piątek, 15 maja 2009

11 Zajęcia matematyczno - przyrodnicze

15.05.2009r
Hej .Witamy po raz kolejny na naszym blogu.

Dzisiaj odbyły się zajęcia matematyczno – przyrodnicze.

Na początku oglądaliśmy mieszaniny, które każdy z nas miał sporządzić w domu z poszczególnych składników, wcześniej wylosowanych przez każdego z nas a więc:

Dominika - zmieszała płyn do mycia naczyń z farbką
Brygida - zmieszała białko kurze z farbką

Dorota- zmieszała benzynę z kredą
Hania- zmieszała płyn do mycia naczyń z kredą
Bartek- zmieszał mleko z farbką


Następnie każdy z nas próbował rozdzielać własną mieszanie w następujący sposób:

Dominika za pomocą sączenia (rodzaj filtracji z użyciem lejka z papierowym sączkiem)


Brygida za pomocą ogrzania substancji w probówce

Dorota za pomocą sączenia
Hania za pomocą sączenia

Bartek za pomocą destylacji

Destylacja (rozdzielanie ciekłej mieszaniny związków chemicznych przez odparowanie, a następnie skroplenie jej składników. Stosuje się ją w celu wyizolowania lub oczyszczenia jednego lub więcej związków składowych)


Potem przeszliśmy do tematu dzisiejszych zajęć :D
Temat zajęć: Rozdzielanie substancji
Problem badawczy: Czy można rozdzielić mieszaninę ?
Hipoteza: Tak, można rozdzielić mieszaninę lub nie.
Materiały potrzebne do doświadczenia:


*4 małe słoiki z nakrętkami
* mydło
* mleko
*mąka ziemniaczana

*ocet

*woda
* bagietka szklana

*mikroskop

*szkiełko podstawowe i nakrywkowe

Przebieg badania:
1. Słoiki napełni do polowy woda
2. W ilości 3- 4cm sześcienne ( 1 łyżka stołowa) dodaj:

*Do 1 słoika mydło

*Do 2 słoika mleko
*Do 3 słoika make ziemniaczana.
*Do 4 słoika ocet

3.Dokładnie wymieszaj bagietą, a następnie zakręć słoiki i potrząś nimi.
4. Odstaw słoik i obserwuj zawartość
5. Po obserwacji mieszanin dopasuj je do poszczególnych kryteriów:
Ze względu na ilość składników:
- mieszanina dwu składnikowa
- mieszanina wieloskładnikowa

Ze względu na stopień rozdzielania

- mieszanina jednorodna
- mieszanina niejednorodna

5. Umieść krople mieszaniny na szkiełku podstawowym po czym połóż na nim szkiełko nakrywkowe i obserwuj preparat pod mikroskopem.

Preparat z wody i mydła

Preparat z wody i mleka

Wyniki obserwacji :
Mąka ziemniaczana i woda - mieszanina dwuskładnikowa , niejednorodna
Mydło i woda - mieszanina dwuskładnikowa , niejednorodna
Ocet i woda - mieszanina dwuskładnikowa, jednorodna
Mleko i woda – mieszanina dwuskładnikowa , jednorodna
Wnioski :
Tak a się rozdzielać mieszaniny.

I tak skończyły się nasze kolejne, miłe i zabawne zajęcia matematyczno przyrodnicze. Pozdrawiamy i do następnego napisania :D :D
ELITARNA 5 !!!!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz