09.01.2009
Dnia: 09.01.2009 odbyły się Nasze 1 zajęcia matematyczno-przyrodnicze
Dzisiejszym głównym tematem naszego spotkania, było wykrywanie skrobi w różnych produktach.
Przebieg zajęć:Dnia: 09.01.2009 odbyły się Nasze 1 zajęcia matematyczno-przyrodnicze
Dzisiejszym głównym tematem naszego spotkania, było wykrywanie skrobi w różnych produktach.
Na samym początku P. Justyna przedstawiła nam przepisy BHP. Wykonywaliśmy różne doświadczenia przy, których świetnie się bawiliśmy.
Tematem pierwszego doświadczenia było: Zbadanie właściwości fizycznych skrobi. No ale co to właściwie jest skrobia? Okazało się że skrobia to nic innego jak mąka ziemniaczana. Następnie badaliśmy właściwości fizyczne, ale co to jest ? to:
*zapach,
*barwa,
* stan skupienia,
*smak itp.
Jednak zanim zapisaliśmy wniosek badaliśmy czym właściwie jest skrobia. Smakowaliśmy ją,dotykaliśmy, wąchaliśmy.
Obserwacje: że jest to: substancja podobną do cukru pudru, bez wonna, sypka, koloru białego i o stanie skupienia stałym. Po obserwacjach wyciągnęliśmy wnioski.:)
Doświadczenie 1
Zbadaj właściwości skrobi.
Zbadaj właściwości skrobi.
Temat: "Badanie właściwości fizycznych skrobi"
Obserwacje: substancja podobna do cukru pudru, sypka, bez smaku, biała, stan skupienia stały, bez wonna
Wnioski: stan skupienia- stały
barwa - biała
zapach - bezwonna
smak - bez smaku
rozpuszczalność w wodzie (H2O) ; nie rozpuszcza się w zimnej wodzie natomiast w ciepłej wodzie rozpuszcza się bardzo dobrze co prowadzi do powstawania kleiku skrobiowego.:)
Doświadczenie 2
Celem drugiego doświadczenia było otrzymywanie kleiku skrobiowego.
Celem drugiego doświadczenia było otrzymywanie kleiku skrobiowego.
Przeprowadzanie doświadczenia: Około pół łyżeczki mąki ziemniaczanej wsypaliśmy do próbówki, dolaliśmy odrobinę wody i zaczęliśmy ją podgrzewać zapalniczkom. Skrobia zaczęła się powoli rozpuszczać aż stworzyło się coś w rodzaju galaretki. Był to właśnie kleik skrobiowy.
Składniki:
Do próbówki wsyp pół łyżeczki skrobi, wlej 5cm sześciennych zimnej wody i rozmieszaj. Następnie zawartość próbówki równomiernie ogrzewaj na słabym ogniu ciągle mieszając.
Temat: "Otrzymywanie kleiku skrobiowego"
Obserwacje: W gorącej wodzie ziarna skrobi rozpuszczają się , tworząc tzw. kleik skrobiowy.
Wnioski: Zjawisko to jest nam dobrze znane z życia codziennego. W ten sposób otrzymujemy np. kisiel lub budyń.:)
Doświadczenie 3
doświadczenie polegało na wykryciu skrobi w produktach.
doświadczenie polegało na wykryciu skrobi w produktach.
Oto one
*ziemniak,
*banan,
*banan suszony,
*ziarna fasoli,
*ryż,
*bułka,
*makaron oraz cukier puder.
Przeprowadzenie doświadczenia: każdy z nas wziął do swojego naczynia wszystkie te produkty i kropnął na nie dwie krople płynu Lu gola- (jodek potasu)
Dowiedzieliśmy się, że skrobia pod wpływem jodku potasu zabarwia się na kolor ciemno granatowy. Każdy z nas próbował otrzymać kolor granatowy co było bardzo zabawne.Wykryliśmy skrobie we wszystkich produktach oprócz cukru pudru. Mieszaliśmy, dodawaliśmy wody ale niestety w tym produkcie nie udało się nam uzyskać granatowego koloru.
Problem badawczy: czy skrobia jest w następujących produktach ;
*banan,
*banan suszony,
*ziarna fasoli,
*ryż,
*ziemniaki,
*bułka,
*makaron,
*cukier puder
Hipoteza: Najprawdopodobniej wszystkie te produkty zawierają w sobie skrobie.
Na dostępne Ci produkty wlej 2 krople jodku potasu następnie obserwuj co dzieje się z produktami.
Obserwacje: na ciemny granat zabarwiły się produkty tkj: ziemniak, banan, banan suszony,ziarna fasoli, ryż, bułka, makaron, natomiast cukier puder zabarwił się na kolor bursztynu.
Wnioski:Produkty takie jak: ziemniak, banan, banan suszony, ziarna fasoli, ryż,bułka, makaron posiadają skrobię, natomiast cukier puder jej nie posiada.
Zajęcia minęły nam w bardzo miłej atmosferze. Było nawet bardzo wesoło , gdy zabarwił nam się paluszek na brązowo, kiedy sprawdzaliśmy kolor jodku potasu:)
Serdecznie pozdrawiamy!!:))Elitarna Piątka:))
Serdecznie pozdrawiamy!!:))Elitarna Piątka:))
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz